Minne från livet. Korv med bröd

Minne från livet: 
-Korv med bröd- 
För er som lyssnat på nån av mina föreläsningar de senaste åren har hört det här förr och kommer får en repris, en bra sån. Jag tycker själv att den här historien är ett bra exempel på hur ett liv med språkstörning kan ser ut och glöm inte att vi alla är olika.
Tänk er ungefär i lågstadiet och utflykt till skogen där det skulle grilla korv. 

Så var det ett barn (jag alltså) som blev tillfrågad vad som skulle vara på korven. Barnet ville så gärna har ketchup men tyckte ordet var så svårt att uttala. Något vill jag ju har på. Det är bara att tugga och svälja. Efteråt bestämde barnet sig för att säga senap. Efter den händelsen bad barnet sin logoped om att få träna på ordet (ketchup) och övade och övade till slut satt det. Ordet användes med stolthet och ofta. '

Vad hade kunnat gjort bättre och vad kan vi lära hos av händelsen?

  • Ja och nej frågor är väl inte jätteutvecklande men när man har en språkstörning så kan hjärnan behöva vila och får det lite enklare ett tag, man får jobbar väldigt hårt så ofta. Den vuxna person kunde har frågat:
    - Anna, vill du ha ketchup?
  •  Bildstöd, teckensomstöd och så vidare, som verktygen/hjälpmedel kunnat underlättats
  • AKK (=Alternativ och Kompletterande Kommunikation) Vad är AKK då? Det finns de så kallade naturliga AKK-former som kroppsspråk och gester. De specifika AKK-former är tecken, bilder, blissymboler och ord. ”AKK är inte bara till för den som har en funktionsnedsättning, utan också för omgivningen.”
  • Tid. Ge barnet tid. Stressa ej fram något.
  • Idag finns det lättare sätt att använda de olika verktygen och hjälpmedel som appar och tekniken.

  • Lägg inte allt ansvar på barnet. Barnet vill göra sig förstådd men behöver din hjälp.

  • Normen är att använda sig av de talade språket. Alla kan inte detta. Vi är olika och olika är bra.

7 jun 2018